Jó pap holtig tanul

Negyven felett azt gondolná az ember, hogy minden tekintetben gyakorlatiasan megoldja a felmerülő problémákat. A férjem szervezi a családon belül üzemelő két autónk körüli teendőket, legyen szó akár szélvédő cseréről, akár gumicseréről. Mindig bosszankodik miatta, amiért kihúzom magam a feladatkör alól, mint mondja, nem hisz a sztereotípiákban, és nekem nőként ugyanúgy meg kellene tanulnom ezeket elintézni, pláne, hogy autóval járok.

Rájöttem, hogy igaza van, ezért elhatároztam, hogy idén nyáron én bonyolítom le az autógumi rendelést mindkét autóra. Fogtam magam, és felmentem az internetes könyvjelzőinkhez, és kikerestem a ,,Gumidiszkont autógumi kereső – gumiabroncs akár másnapi kiszállítással” néven elmentett weboldalt, innen szoktuk ugyanis rendelni a gumikat az autóinkhoz. A menüpontok között feltűnt egy ,,Blog” elnevezésű kategória, ez ígéretesnek tűnt, tehát rákattintottam. Valóban rengeteg témában történt bejegyzés, mely az autógumi témakörében érdekes és hasznos lehet. Gondoltam találok egy ígéretes bejegyzést, amely megkönnyíti számomra az eligazodást. Az egyik cím pont ilyennek tűnt, azt a kérdéskört feszegette, hogy egészen pontosan mit tartalmaz az energiacímke, mit kell pontosan néznünk, ha gumit készülünk vásárolni?

A leírás szerint az energiacímke három fontos tényezőről nyújt információt: a menetzajról, a fékezési paraméterekről nedves úttesten, és az üzemanyag hatékonyságról. Mindhárom tulajdonság mérve van számszerűen, és a kapott értéktől függően egy A -tól E-ig terjedő skálán sorolják kategóriákba a gumit. A menetzaj azt mutatja meg, hogy mekkora zajjal jár az adott gumiabroncs menet közben. A fékezés nedves úttesten paramétere a gumik fékteljesítményéről nyújt információt nedves körülmények között. Ezt tesztelési körülmények között vizsgálják, megmérik, hogy vizes úton, 80 km/h sebességről történő padlófékezés esetén hány méteres lesz az autó fékútja. Minél rövidebb a féktáv, természetesen annál jobbá válik az autógumi besorolása. Az üzemanyag-hatékonyság a gumiabroncs gördülési ellenállásáról nyújt számunkra információt, ez ugyanis kapcsolatban áll az autó üzemanyag fogyasztásával.

Most akkor mit is kell nézni tulajdonképpen, ha gumiabroncsot vásárolunk?

Elsősorban azt, hogy megbízható márkát válasszunk. A másik nagyon fontos tényező az abroncs mintázata. Ez felel ugyanis azért, hogy stabilan az úttesten maradjon az autónk az éppen adott időjárási körülmények tekintetében. Ezek a paraméterek preferáltan élen járnak, és csupán ezek után következhetnek az olyan szempontok, mint például a menetzaj paraméterei vagy az előbb felsorolt másik két paraméter. Eljutottam tehát a legfontosabb kritériumokhoz. Lássuk akkor, hogy ezeket kifejti e az oldal ennél pontosabban. 

A gumiabroncs jelölései címmel ellátott segítséget nyújtó leírás megértette velem, hogy egészen pontosan hogyan is értelmezzem a gumin található számokat és betűket. Az első szám a gumi szélességét jelöli mm-ben megadva. Ezt követi egy másik szám, amely lényegében az első számhoz viszonyított arányszám,ami a gumi oldalfalának vastagságát szemlélteti számunkra, méghozzá szélesség arányában. Az R betű a gumi szerkezeti felépítéséről mesél, tehát radiál szerkezetű. A következő szám a kerékpánt átmérőjét szemlélteti collban megadva. Ez azt jelenti, hogy például egy 15 -ös számút csupán egy 15 coll átmérőjű felnire tudunk felszerelni. Az ezt követő szám azt mutatja meg, hogy a gumi mennyire terhelhető, a T betű pedig a gumi sebesség indexe. A DOT felirat mellett számokat láthatunk, mely 12 karakterből áll. Az utolsó négy jelöli a gyártás idejét.

Nagyon meg voltam elégedve a részletgazdag leírással. Ezek után már nem okozott gondolt, hogy megértsem az autógumin található jelzéseket, és gond nélkül lebonyolítottam a rendelést is. Férjem csak pislogott meglepetésében, amikor észlelte a végeredményt. Azóta a link az én laptopomon is el van mentve, és amint rákattintok a ,,Gumidiszkont autógumi kereső – gumiabroncs akár másnapi kiszállítással” könyvjelzőre már rutinosan adom is meg a szükséges paramétereket.